vrijdag 2 mei 2014

Dag 1 - 6: In den beginne

Elke lange reis begint met een klein stukkie. En zo fietste ik op een zondagmorgen in de miezer weg van mijn mooie stulpje in het centrum van Utrecht, om drie maanden niet meer terug te keren. Hoe de weg precies zal gaan weet ik niet, maar hij moet ergens uitkomen in Bishkek. Dat is de hoofdstad van Kirgizië, een zeer bergachtig land in Centraal Azië dat bekend staat om de grote hoeveelheden wildernis, rottende yakmelk, zware klimmen over onverharde paden, en grote cultuurverschillen.

Maar goed, de dagdromen over dat landje met zijn nomadentraditie, moslimcultuur, en Sovjetgeschiedenis zijn voorlopig nog eventjes toekomstmuziek. Op 27 april fietste ik dus weg in de regen, om bij Camping Tussen Hemel en Aarde in het pittoreske poldertje Ruigenhoek (werkelijk het enige ruige is de naam) mijn twee reisgenoten te ontmoeten. Met Pim en Freek zal ik tot aan Helsinki samen rijden.

vlnr: Freek, Pim, en ikzelf

De Amersfoortseweg in de miezer 
De tijd voordat ik vertrok is, lichtjes uitgedrukt, nogal hectisch geweest. De woensdag voor vertrek ben ik gepromoveerd, de donderdag ben ik lekgeprikt met reisvaccins, de vrijdag heb ik mijn spullen wegverhuisd en heb ik een fantastisch afscheidsfeest gehad, en de zaterdag heb ik afscheid genomen van mijn vriendin Linda en mijn fietstassen ingepakt. Maar wat een heerlijke laatste week was het! Toen ik wegreed had ik het gevoel dat ik niet beter van iedereen afscheid had kunnen nemen. Ik werd uitgezwaaid door Linda en door mijn huisgenoten, en daarna door mijn vader die lief genoeg was geweest om naar Utrecht te rijden zodat hij een zonnebril, die ik was vergeten, kon komen brengen. En toen gingen we écht weg.

Maar ja, toen we iets later wegens de aanhoudende miezer maar besloten om maar ergens in Amersfoort in een snackbar te gaan zitten, was ik nog niet écht gelukkig. Het zal er wel bij horen, dat gevoel van "waar ben ik aan begonnen?" aan het begin van een reis als dit.

Gelukkig brak op het einde van de dag het zonnetje weer door, en zetten we onze tentjes op aan een camping aan het zuiden van de Veluwe. De drie tenten vormen een mooi tentenkampje.

De eerste camping
Toen we de dag erna over de Veluwe reden, en de dag daarna door Overijssel en Drenthe knalden langs het soort van open akkerland waar ik vroeger ook op ben gegroeid, begon ik steeds meer te genieten. Er was regen, maar ook veel zonneschijn, en het fietsen voelde gewoon lekker. En al snel waren we in Duitsland!

Lange rechte weg in Drenthe 

Lammetjes!
Bij de reisvaccinaties zat ook een vaccinatie voor rabiës. Ik had me alleen niet gerealiseerd, dat je daarvoor drie keer geprikt moet worden! De tweede prik moest na een week gezet worden, en dus had ik een afspraak in Hamburg gemaakt op vrijdagmiddag 12 uur. Toen we na een lange dag in Duitsland aankwamen, bleek het ineens haalbaar om op tijd in Hamburg te zijn. Zowel Pim en Freek wilden de uitdaging wel aangaan, en zodoende hebben we twee lange dagen gemaakt: 110 km op woensdag, en 135 km op donderdag. Dat was pittig, maar we zijn gewoon in Hamburg aangekomen! Vandaag heb ik die vaccinatie gehad, en verder een beetje ontspannen en rustig door Hamburg gelopen. De stad heeft wel een fijne sfeer.

Geen wonder dat er zoveel dik volk rondloopt in de dorpjes hier.

Ze konden helaas mijn naam niet goed spellen.
Al met al was het een erg fijne fietsweek, en ik zit lekker in het reisritme. De komende weken zal ik eerst noordwaarts fietsen, richting Kopenhagen en Stockholm. Daarbij probeer ik ongeveer een keer per week hier een bericht neer te zetten.

Als je dat leuk vind, voel je dan vrij om hier een berichtje achter te laten. Ik zal ze met plezier lezen!

5 opmerkingen:

  1. Leuk joh. Ik ga het zeker volgen. Het lijkt me geweldig om op zo'n manier te reizen. Oh wacht...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Gijs, leuk zeg, ik wist helemaal niet dat je ook een fietser was. Heel veel plezier, lijkt me een gave tocht! Dat de eerste dag als je wegfietst raar is klinkt heel herkenbaar, hadden mijn vrouw en ik ook toen we voor een fietstocht van 6 maanden uit Utrecht vertrokken, ik ja je blog zeker volgen! Milan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Gijs, waren een weekje in Halsteren. Gisteren kwamen Noud en Karine weer terug en kreeg ik het adres van je Blog. We gaan je zeker volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Gijs, leuk om je reis zo te kunnen volgen.
    Ik zal mijn (internetloze) moeder ook op de hoogte houden van je fietsavonturen. Succes met het vervolg en groeten uit Wagenborgen.
    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heeij Gijs, terwijl ik mijn avontuur hier aan het afronden ben begin jij aan het jouwe. Echt heel leuk om te lezen wat je meemaakt met lekker veel foto's. Denemarken en Kirgizië zullen wel een soort van tegenovergestelde zijn; ik ben benieuwd. Geniet van je tocht! liefs, emma

    BeantwoordenVerwijderen