maandag 26 mei 2014

Dag 23 - 30: Zweden - Finland

Dit is mijn dag vandaag:
  • Uitgeslapen
  • Een boek gelezen ("Underground: The Tokyo Gas Attack and the Japanese Psyche" van Murakami. Aanrader!).
  • Een halfuurtje in een meer gezwommen (paar keer heen en weer tussen twee boeien, toen naar een eilandje en terug).
  • Op het strand in de zon nog meer gelezen.
  • Op een terrasje geluncht.
  • In een cafeetje mijn e-mail afgehandeld, en nu mijn weblog.
Het leven is soms zo slecht nog niet. Deze rustdag had ik ook even nodig, ik merk dat mijn lichaam echt vermoeid is na de eindeloze heuveltjes in Zweden. Gelukkig zijn we vlakbij Helsinki, en zodra we daar aankomen heb ik een paar dagen "vakantie" met Linda ingepland. En bovendien is Finland aanzienlijk minder heuvelachtig dan Zweden, zodat het fietsen maar makkelijk voelt.

De afgelopen week zijn we eerst van het noorden van het Vättern-meer naar Stockholm gefietst. Er is een hittegolf gaande in Scandinavië, en dus was het veel drinken en veel zweten geblazen. Ik heb een paar leuke foto's uitgezocht:
Hertjes!

Deze libelle belandde halfdood op mijn grondzeil. Hij is uiteindelijk gecremeerd in het kampvuur.

Uitzicht vanuit wildkampeerplek

Wildkamperen en zelfs kampvuurtjes maken is in Zweden legaal, mits je je aan een paar eenvoudige regels houdt. Dit noemen ze Allemansrätten ("allemansrecht").



Een volgende wildkampeerplek



De uitzichten waren steeds erg mooi, hoewel ik er op een gegeven moment een beetje verzadigd van begon te raken. Het voelde dan ook prima om Stockholm binnen te rijden. Om ervoor te zorgen dat we op tijd in Stockholm waren en daar nog wat tijd zouden hebben, zijn we de laatste fietsdag om 4 uur 's ochtends opgestaan. Toen hebben we een etappe van 98 km gemaakt, en om 2 uur 's middags kwamen we op een stadscamping. Mooi, want dat gaf ons extra tijd om Stockholm te verkennen!

Stockholm voelt, net als Hamburg, als een echte metropool. Er loopt veel water door de stad, die verdeeld is in allerlei eilandjes en wijken langs de kust. Er is volgens mij ook veel te beleven. Toen we na anderhalve dag de veerboot pakten had ik het gevoel dat we nog ontzettend veel gemist hadden. Maar dat is alleen maar mooi, want het betekent dat ik nog veel te zien heb als ik er ooit terugkom!



Naar dit pretpark wil ik nog eens toe!

Onze ferry naar Turku


De uitzichten vanaf de nachtboot naar Turku, Finland waren prachtig. De boot is trouwens een goede plek om een biertje te pakken (of twee). Het is namelijk tax free, waardoor het ongeveer twee keer minder kost dan in Finland. Met een gemiddelde prijs van 3 euro voor een blik supermarktbier scheelt dat flink. Samen met Salah, een Franse fietser, hebben we een gezellige avond gehad.




En dan ben je ineens in Finland. En bij de plaatselijke grillhut denk je dan: "yes, ik wil wel zo'n knapperige pyörykkäperunat... Of nee, ik pak toch de overheerlijke lihapiirakka met een lekkere kokolihapihvi erbij!"

Mijn dieet is trouwens in één woord te omschrijven: veel. Je kan met al dat fietsen bijna onbeperkt dooreten. Dat vind ik trouwens ook één van de absolute voordelen van het reizen per fiets. Heerlijk, dat doorkanen! In Nederland eet ik zo veel mogelijk vegetarisch, maar op reis heb ik gemerkt dat het nauwelijks vol te houden is. Ik doe daar ook geen poging meer toe. Dat komt wel weer als ik terug ben. Je merkt toch dat als je echt veel beweegt, dat je lichaam baat heeft bij alle eiwitten en vetten uit vlees.

Tot slot nog een snapshot van de typische Finse landschappen. Iets opener dan de Zweedse landschappen, maar tussen de vlakke stukken door zitten nog aardig wat kleine kuitenbijter-heuveltjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten