zaterdag 10 mei 2014

Dag 7 - 9: Weg uit Duitsland!

Inmiddels ben ik aangekomen in Kopenhagen, en het is tijd voor een update!

We pakken het verhaal op in Hamburg. In mijn wereldbeeld was Hamburg altijd een middelgrote stad, maar mijn wereldbeeld is blijkbaar echt fout. Hamburg is een erg grote stad, en zo voelt het ook. Wikipedia zegt: 1,8 miljoen inwoners, ongeveer twee keer Amsterdam dus. We hebben er een dag en een nacht doorgebracht, uitgerust, wat rondgewandeld, en ons 's nachts vergaapt aan de wazige sfeer rondom St. Pauli. Veel dronken Britten, veel daklozen, veel zooi, veel seksclubs, veel junkies, veel gezichtstattoeages, noem maar op. Het is een lekker contrast met de dorpjes rondom Hamburg, waar de enorm biergebuikte bevolking niet meer tot hun beschikking heeft dan vreselijk oubollige cafeetjes en af en toe eens een tent met schlager en grote pullen bier.
Kruispunt in de nacht
Here be krakers
Volgens de inscriptie pal naast ons hostel was dit vroeger een concentratiekamp
Zodra we Hamburg uit waren ging het fietsen voorspoedig, en naarmate we verder in Sleeswijk-Holstein kwamen werd het landschap steeds leger. Zodoende bracht de weg ons naar de eerste wildkampeerplek, in een mooi stukje bos tussen de akkerlanden, zo'n 500 meter van de weg. Met het eerste wildkampeerplekje voelt het toch wel alsof de fietsreis écht begonnen is.
Typisch uitzicht

Wildkampeerplek

Het is trouwens verkiezingstijd, en dus hangt het overal vol met posters. Wat ik in Duitsland zag aan posters stemt niet echt vrolijk. De Duitse burger kan zo te zien kiezen uit:
  • Oud-corpsballetjes, strak in pak, onder aanvoering van Frau Merkel. Mij is volstrekt onduidelijk wat hun visie eigenlijk is (CDU).
  • Marginaal sympathieker ogende mannen en vrouwen, net wat minder strak in pak. Hun visie komt er volgens mij op neer dat ze meer Ambi-Pur willen ophangen in het Europarlement of zo. In ieder geval moet er een "frisse wind" komen daar. Of ze verder nog iets willen is onduidelijk (SPD).
  • D66-achtige Ambi-Pur-politici (AfD).
  • Lekker simpele harde linkse verkiezingskreten: "mehr Lohn, mehr Rente, Armut bekampfen!" (Die Linke).
  • Zelfverklaarde "nationalisten" met als slogan "wehrt euch!" en nog net geen hakenkruizen op hun posters (NPD).
  • Verder heb ik nog een stuk of 4 communistische partijtjes gespot.
Posters van de groenen en de FDP zie ik vrijwel niet. Partijen met een gematigde visie ook niet. Het lijkt alsof iedereen ófwel een totaal gebrek aan visie heeft, ófwel juist een eind in de rondte schreeuwt.

Verkiezingen in Duitsland, keuze A: gladjanusjes in pak
Verkiezingen in Duitsland, keuze B: snoeiharde verkiezingsleuzen
En op dag 9 van de reis kwamen we over de grens in Denemarken. Meteen na de grens werden de mensen minder dik, en ook de dorpjes, kerkjes, en boerderijtjes werden meteen mooier. Ik ben een beetje verliefd op dit landje, vrees ik... Maar over de reis door Denemarken snel meer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten